خانوادهسرگرمی

معرفی ۱۵روش سرگرم کننده برای تشویق کودکان و نوجوانان به ورزش

پرداختن به فعالیت‌های ورزشی کودکان و تخلیه انرژی آنها، تاثیرات مثبتی در بهبود عملکرد تحصیلی، تناسب اندام و سلامت روانی کودکان دارد و همچنین عادت به سبک زندگی سالم را از سنین پایین در آن‌ها نهادینه می‌سازد. البته فراموش نکنید که شما نباید از کودکان انتظار داشته باشید این مسائل را درک کنند، بلکه وظیفه شماست تا با خلاقیت خود و ترکیب ورزش و بازی این خاصیت را در آنها تقویت کنید. ورزش و بازی کودکان می‌تواند تاثیر مهمی در رشد و سلامت کودک و همچنین شناخت استعدادهای او داشته باشد.

اهمیت بازی و ورزش کودکان

بدون شک، کودکان نیاز دارند تا با بازی و سرگرمی انرژی خود را تخلیه کنند. اهمیت بازی و ورزش کودکان تنها محدود به این نکته نیست؛ کودک از طریق بازی و سرگرمی قواعد بازی را می‌آموزد، با دیگران تعامل دارد و از این طریق مهارت اجتماعی‌اش تقویت می‌شود. همچنین خلاقیت، از طریق بازی‌های کودکانه کسب می‌شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آشنایی با نقاشی های ناخودآگاه را بخوانید.


برخی از بازی‌های کودکانه که بازی- ورزشی هستند، می‌توانند به کودک کمک کند تا علاقه خود به ورزش را کشف کرده و در آن مسیر قدم بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهند که بازی‌ های ورزشی کودکان، به خصوص ورزش کودکان دبستانی، این امکان را فراهم می‌کند تا کودک ضمن تقویت قدرت تخیل، مهارت و قدرت جسمی، شناختی و عاطفی، از خلاقیت خود استفاده کند. اهمیت بازی و ورزش کودکان به این دلیل است که این بازی‌ها برای رشد سالم مغز اهمیت بسیاری دارند. از طریق بازی است که کودکان در سنین بسیار پایین در دنیای اطراف خود تعامل پیدا می‌کنند.

اهمیت بازی و ورزش کودکان

فراموش نکنید که بازی و ورزش باعث می‌شود کودک تحرک داشته باشد که یکی از راه‌های موثر برای مقابله با چاقی کودک است. در واقع لاغر شدن کودک با بازی و ورزش، از جمله مهم‌ترین واهکارها برای لاغر شدن فرزندتان است. به دلیل اهمیت این موضوع در مطلب دیگری از وبسایت سبک زندگی درباره درمان چاقی کودک با ورزش به طور مفصل نوشته‌ایم، اما در این مطلب می‌خواهیم نمونه‌هایی از بازی های ورزشی کودکان را برای‌تان شرح بدهیم.

این مطلب را از دست ندهید
چگونه اسباب بازی کودکانه بسازیم

نکاتی که باید در برنامه بازی های ورزشی کودکان به آن‌ها توجه کنید:


قبل از انتخاب ورزش کودکان دبستانی بهتر است نکاتی را مدنظر داشته باشید تا بازی های ورزشی کودکان به یک برنامه ثابت تبدیل شود. از این رو، بازی و ورزش را از یکدیگر تفکیک نکنید. اگر می‌خواهید برنامه بازی های ورزشی کودکان با موفقیت اجرا شود به نکات زیر دقت کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای مراقبت و پرورش سنسوریا  را بخوانید.

برای نتیجه بهتر، برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی را فراموش نکنید. داشتن یک برنامه ورزشی منظم، راهی برای نهادینه کردن روش زندگی سالم در خانواده است.اگر به صورت منظم ورزش نکنید (مثلا یک ماه با خانواده ورزش کنید و ماه دیگر آن را انجام ندهید)، افراد خانواده سخت‌تر به برنامه ورزشی عادت خواهند کرد.

در برنامه‌ریزی منعطف باشید

بهترین فعالیت فیزیکی برای کودکان، فعالیتی است که آمیخته‌ای از ورزش و سرگرمی بوده و به طور منظم انجام شود. ممکن است در این برنامه تغییراتی ایجاد شود و کودکان بخواهند فعالیت‌ها و یا ورزش‌های دیگری را امتحان کنند.

نگران نباشید و سختگیری نکنید؛ هدف شما باید این باشد که علاوه بر پایبندی به این سبک زندگی، در تمامی جنبه‌ها موفق شوید. بنابراین، اگر خواسته آنها درست و هدفمند است، ایرادی ندارد که برنامه خود را تغییر داده و آنها را همراهی کنید.

در برنامه‌ریزی منعطف باشید

در ادامه، ایده‌هایی برای فعالیت بدنی و بازی‌های ورزشی کودکان به شما پیشنهاد می‌شود که می‌توانید هم در خانه و هم بیرون از منزل به همراه فرزندانتان انجام دهید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سرگرمی آنلاین را بخوانید.

ورزش را به سرگرمی تبدیل کنید

پیش از آغاز، برنامه را به گونه‌ای تنظیم کنید که سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد. برای این کار بهتر است ورزش خانوادگی را به جای یک کار روزمره و اجباری، به صورت یک کار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز معرفی کنید.

بازی های ورزشی کودکان در خانه

فعالیت‌ بدنی و ورزش کودکان در منزل، این امکان را به شما می‌دهد تا کودکان را در روزهای همه گیری ویروس کرونا که ترجیح می‌دهید بچه‌ها در خانه بمانند- داخل منزل سرگرم کنیم. در ادامه، تمرینات متنوع‌تری را برای بازی ورزشی در خانه به شما خواهیم آموخت.هر هفته‌ سه روز و هر بار حداقل به مدت‌نیم ساعت برای بازی با کودکان خود وقت‌ بگذارید و‌ این زمان‌ را به بخشی از عادت روزمره خود تبدیل کنید. مثلا بعد از مدرسه یا بعد از ناهار با بچه‌های کوچک‌تر قایم موشک و با بچه‌های بزرگ‌تر فوتبال بازی کنید.‌

این مطلب را از دست ندهید
بررسی اهداف و راه های سریع یادگیری زبان جدید + آموزش زبان انگلیسی به کودکان و نوجوانان در خانه با روش‌های خلاقانه

یوگا

با یوگا و انجام تمرینات کششی اصولی، بدن خود را تقویت کنید. یوگا از جمله ورزش‌هایی است که می‌توانید به صورت گروهی با کودکان انجام دهید.انجام یوگا در آرامش، افزایش تمرکز و بهبود سلامت جسمی شما و کودکانتان موثر است.

یوگا

پیلاتس

پیلاتس با اعمال فشار ملایم بر عضلات، آنها را تقویت می‌کند. همچنین راهی مناسب برای تناسب اندام تمامی اعضای خانواده است، به خصوص اگر اعضای خانواده برای شرکت در ورزش‌های سنگین و شدید محدودیت داشته باشند.

پیدا کن و انجام بده

در این بازی، یکی از والدین بیست تمرین ورزشی را روی تکه‌های کاغذ کوچک می‌نویسد. سپس آنها را در نقاط مختلف خانه پنهان کرده و از کودک می‌خواهد آن‌ها را پیدا کند.

رقص و ورزش یا استپ رقص (Musical statues)

ترکیب رقص با بازی های ورزشی کودکان علاوه بر افزایش کالری‌سوزی، شور و نشاط مضاعفی به آن‌ها می‌بخشد. برای این کار می‌توانید نرمش‌های ایروبیک را با پخش آهنگ ورزش کودکان به صورت رقص انجام دهید.

رقص و بازی های ورزشی کودکان

به خصوص کودکان دوست دارند برای انجام کارها از آنها کمک بخواهید. مثلا با کمک یکدیگر اسباب‌بازی‌ها را جمع کنید و در زمان انجام این کارها برقصید. فرزندان بزرگ‌تر نیز می‌توانند با گردگیری و مرتب کردن تخت خوابشان به شما کمک کنند.

رقص و بازی های ورزشی کودکان

حلقه کمر

حلقه پلاستیکی در اواخر دهه پنجاه به یک اسباب‌بازی معروف تبدیل شد و هنوز هم برای خانواده‌ها بسیار سرگرم‌کننده است. با حلقه زدن می‌توانید بیش از پانصد کالری در ساعت بسوزانید. حلقه‌ها در اندازه‌ و وزن‌های مختلفی موجود هستند و تمامی سنین می‌توانند از آن استفاده کنند.

بدیهی است، حلقه‌های بزرگ و سنگین‌ برای شما و انواع سبک و کوچک آن برای کودکانتان مناسب‌تر هستند. این بازی را می‌توان در خانه و یا خارج از خانه انجام داد.

این مطلب را از دست ندهید
معرفی۷ بازی برای نوزاد شش ماهه، که میتواند آموزنده و سرگرم کننده باشد

ورزش در زمان پخش پیام‌های بازرگانی

زمان پخش پیام‌های بازرگانی، تمرینات ورزشی را با هم ترکیب کرده و نام‌های خلاقانه برای آن انتخاب کنید.به این ترتیب به تعداد دفعات تکرار پیام‌های بازرگانی، تمرین خواهید کرد.

شما می‌توانید یکی از اعضای خانواده را به عنوان مربی انتخاب کنید تا بقیه اعضای خانواده را تشویق کند. برای جذابیت بیشتر، مربی را به صورت دوره‌ای عوض کنید.

طناب زدن

همه اعضای خانواده می‌توانند این تمرین را انجام دهند، اما معمولا بچه‌ها به علت داشتن وزن کمتر، مهارت بیشتری در این کار دارند. اگر بیشتر از یک نفر هستید، می‌توانید طناب زدن را با انواع بازی‌ های ورزشی کودکان ترکیب کنید (مانند طناب‌کشی یا بازی شمع-گل-پروانه که هم خارج از خانه می‌توان انجام داد و هم از جمله بازی های ورزشی در خانه است.).

طناب زدن

برای شروع می‌توانید‌ تلویزیون را خاموش‌ کرده و یک فعالیت‌های رقابتی یا غیر رقابتی برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. کودکان با انجام این فعالیت‌ها می‌توانند ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنند و ادامه دهند.

ورزش و بازی کودکان خارج از خانه

معمولا با تعطیلی مدارس، والدین به دنبال راهی برای سرگرم‌ کردن فرزندان خود هستند. بازی های ورزشی برای کودکان، به خصوص در فضای باز، همیشه مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرد و به آنها فرصت لذت بردن و کشف شگفتی‌های طبیعت در هوای تازه را می‌دهد.

با افزایش بازی‌های رایانه‌ای و وسایل الکترونیکی، والدین وظیفه دارند به کودکان در ماجراجویی و کشف و شناخت طبیعت کمک کنند. سعی کنید در این ماجراجویی‌ها فرصت ریسک کردن را به فرزندان خود را بدهید.

همچنین اگر خانواده شما به ورزش‌هایی مثل والیبال، تنیس و بدمینتون علاقه دارند، می‌توانید آنها را در لیست بازی های ورزشی کودکان قرار دهید.طب انجام این ورزش‌ها می‌تواند کودکان را برای فعالیت‌بیشتر ترغیب کنند.

کمپ خانوادگی

هر یک از اعضای خانواده روی یک برگه پنج فعالیت مورد علاقه خود را بنویسد، برای مثال حرکت پروانه، ایروبیک، حرکات کششی و هر فعالیتی که همه خانواده قادر به انجام آن باشند. در نهایت در یک خانواده چهار نفری شما بیست فعالیت مختلف دارید. در نهایت شما مجموعا بیست دقیقه ورزش کرده‌اید.

برای انجام دادن این فعالیت‌ها در خانه، یک شب در هفته را به آن اختصاص دهید.سپس همگی تمرین مورد نظر را انجام دهید. این بازی را تا تمام شدن کارت‌ها می‌توان ادامه داد.

این مطلب را از دست ندهید
معرفی۱۵ تفریح و سرگرمی لذت بخش برای مادران باردار

پیاده‌روی‌های خانوادگی

پیاده‌روی فعالیتی است نه تنها در گروه بازی های ورزشی کودکان قرار می‌گیرد، بلکه تمامی اعضای خانواده می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند. اگر در نزدیکی یک فضای سبز زندگی می‌کنید یا امکان رفتن به پارک برای شما فراهم است، پیشنهاد می‌کنیم با خانواده خود در آن‌جا قدم زده و از فواید پیاده‌روی در طبیعت بهره‌مند شوید.

بازی های ورزشی کودکان خارج از خانه

به جای تماشای تلویزیون، قبل یا بعد از شام با خانواده به پیاده‌روی بروید. همچنین می‌توانید با استفاده از گام‌شمار یا برنامه‌های کنترل سلامت در گوشی‌های هوشمند، تعداد قدم‌های روزانه خود را شمرده و نتیجه روزانه را ثبت کنید. روند پیشرفت خود را جلوی چشم قرار داده (مثلا روی در یخچال بچسبانید) تا انگیزه شما را برای وفاداری به ورزش تقویت کند.

گردش

پارک‌های زیادی وجود دارند که در مجاورت کوه‌ها قرار گرفته‌اند. گردش کردن از روش‌های بسیار خوب و کم هزینه برای فعالیت‌های خانوادگی است.

دوچرخه سواری و اسکیت بورد

آیا شما هم در انباری خود اسکیت یا اسکوتری دارید که مدت‌هاست از آن استفاده نکرده‌اید؟ آیا دوچرخه‌ای دارید که سال‌هاست به دلایل مختلف خاک می‌خورد؟ اکنون وقت آن رسیده است که آنها را از انباری درآورده و دستی به سر و رویشان بکشید.

دوچرخه سواری و اسکیت بورد

همچنین، اگر به دلیل آلودگی هوای شهر ترجیح می‌دهید از انجام این ورزش‌ها دوری کنید، استفاده از ساعات اولیه صبح که میزان آلودگی کمتر است می‌تواند تا حدودی راهگشا باشد (این راهکار برای روزهای آلودگی شدید و وارونگی هوا صدق نمی‌کند).

سخن پایانی

شما در این مقاله با ایده های کاربردی برای بازی های ورزشی کودکان در خانه آشنا شدید.همچنین از نحوه ی بازی ها و انجام دادن آن ها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا