سلامتی

بهترین زمان برای ورزش‌کردن چه موقع است؟ + بهترین زمان ورزش و بدنسازی چه ساعتی است؟

آیا برای ورزش کردن امروز و فردا می‌کنید، آن هم به دلیل اینکه نمی‌دانید چه زمانی برای ورزش کردن مناسب‌تر است؟ به‌راستی بهترین زمان برای ورزش کردن چه زمانی است؟ آیا زمان ورزش کردن بر نتایج و اثرات آن بر بدن اثرگذار است؟‌ در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چه زمانی برای ورزش کردن مناسب‌تر است و چه زمانی باید ورزش کنید که حداکثر فواید ورزش را به بدن‌تان برسانید.


فهرست مطالب


بهترین زمان ورزش برای چربی‌سوزی چه موقع است؟

اینکه بهترین زمان برای ورزش در طول روز دقیقاً چه زمانی است، پاسخ مشخصی ندارد و در مورد آن ادعاهای زیادی طرح شده است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله پلایومتریک چیست را بخوانید. بعضی اینطور طرح کرده اند که بهترین زمان ورزش، صبح و قبل از خوردن صبحانه است زیرا سبب می شود چربی بیشتری سوزانده شود.

تایم مناسب برای چربی سوزی، صبح است

زمانیکه صبح‌ها ورزش می‌کنید بدن شما میل بیشتری برای چربی سوزی دارد، به دو علت:

  • پایین بودن سطح قند خون، بدن را مجبور می‌کند به دنبال منابع دیگری برای تأمین انرژی بگردد، بنابراین از ذخایر چربی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خواص شگفت انگیز کره بادام زمینی را بخوانید.
  • میزان هورمون‌هایی که چربی سوزی را سرعت می‌ بخشد (مثل کورتیزول) صبح‌ها بالاتر است.
ورزش کردن صبحگاهی

فواید :

برای برخی ورزش کردن در صبح بهتر است زیرا بعد ازظهرها خسته‌اند و میلی به تمرین و ورزش ندارند.

عیوب:

ورزش صبحگاهی امکان دارد برای بدن ،کار دشوار و استرس‌ زایی باشد و بنابراین برای هر کسی مناسب نیست. بسته به سطح هورمون‌هایتان شاید جزو کسانی باشید که ورزش صبحگاهی برای‌تان بسیار دشوار باشد.ورزش زیاد صبحگاهی ممکن است به جای چربی سوزی سبب از دست رفتن عضلات شود. اگر با معده‌ی خالی ورزش کنید و تمرینات سنگین انجام دهید، احتمال اینکه بدن‌تان برای تأمین انرژی مورد نیازش سراغ بافت‌های عضلانی برود زیاد است. به همین علت مهم است که پیش از ورزش صبحانه‌ی کاملی از پروتئین بخورید.

ورزش کردن ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر

زمان هوشیاری، مهارت های استدلال و اوج حافظه کوتاه مدت است. این روال امکان دارد با زیاد شدن متابولیسم گلوکز در این ساعات ارتباط داشته باشد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله رابطه ی آمادگی جسمانی با سلامت بدن را بخوانید.

تایم بدنسازی

البته فراموش نکنید که سریعا بعد از خوردن غذا ورزش نکنید، در زمان ورزش خون باید به ماهیچه ها برود در حالی که خون پس از خوردن غذا برای هضم آن در دستگاه گوارش است. پس ۹۰ دقیقه پس از هر وعده سنگین غذایی به بدن مهلت دهید.

این مطلب را از دست ندهید
ورزش هوازی چیست ؟ چه تاثیری بر بدن دارد؟

ورزش کردن ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر

این زمان بهترین زمان برای ورزش روزانه براساس قدرت، سرعت و استقامت است. زیرا درجه حرارت بدن نسبت به ساعات دیگر روز بالاتر، ظرفیت ریه و جریان خون به عضلات بیشتر است درضمن بدن انعطاف پذیری بالاتری هم دارد.

بهترین زمان ورزش برای چاق شدن چه موقع است؟

اگر به دنبال بهترین زمان ورزش برای افزایش وزن هستید، انجام تمرین در عصر ایده خوبی است. برای افزایش وزن و عضله سازی (یا به عبارت عامیانه‌تر چاق شدن) شما به ورزش قدرتی نیاز دارید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله رهایی از احساس تنهایی را بخوانید.

همان‌طور که در گفتیم، بهترین زمان ورزش برای هر شخص، زمانی است که او احساس راحتی کند. لزوما این یک زمان، ثابت نیست. از نظر علمی، بهترین زمانِ ورزش قدرتی، احتمالا برای اکثر مردم حدود ساعت ۳ بعدازظهر تا ۹ شب است. ورزشکار در این زمان از روز ۲ وعده اصلی و یک میان وعده میل کرده و بدن او انرژی کافی برای یک تمرین قدرتی سخت را دارد. پس از تمرین هم نوبت وعده بعدی او می‌شود و بدنش سوخت می‌رساند.

از طرفی در این زمان از روز بدن فرد کاملا بیدار و فعال است و دمای مرکزی بدن او بالاتر از دمای نرمال بدنش است. تمام این عوامل در عملکرد ورزشکار موثر هستند. بنایراین اگر شما به ورزش در بعدازظهر علاقه دارید، پس روی این زمان از روز برای ورزش به منظور چاق شدن برنامه ریزی کنید.

بهترین زمان ورزش برای عضله سازی چه موقع است؟

همان‌طور که گفتیم در ساعات اولیه روز، امکان چربی سوزی بدن بیشتر است و به تبع آن احتمال عضله سازی بیشتری هم وجود دارد. شرط عضله سازی در صبح این است که پس از بیدار شدن از خواب، صبحانه کاملی میل کنید و سپس دست به وزنه‌ها ببرید.

هرگز ورزش با معده خالی را امتحان نکنید؛ چراکه منجربه عضله‌سوزی می‌شود و این بدترین اتفاقی است که برای یک ورزشکار می‌تواند رخ دهد.از طرفی بدن در عصرها، بهترین عملکرد از نظر قدرتی و آمادگیِ بدنی را دارد. یک مطالعه، رشد و پرورش توده عضلانی بیشتر و حتی چربی‌سوزی بیشتر را در عصر نشان می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت که بهترین زمان ورزش تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد.

بهترین زمان ورزش برای افزایش قد چه موقع است؟

زمان طلایی برای ورزش به منظور بلند شدن قد، ورزش در زمان کودکی و نوجوانی است. یعنی اگر قصد دارید ورزش کنید که بر رشد قدی خود تاثیرگذار باشید، باید این ورزش پیش از کامل شدن دوره بلوغ شما باشد. اما چرا این زمان مهم است؟نمودار زیر نرخ رشد را از تولد تا ۲۰ سالگی نشان می دهد. همانطور که می بینید، رشد قدی فرد بین ۱۸ تا ۲۰ سالگی به صفر می رسد.

ورزش کردن برای افزایش قد

دلیل توقف این رشد، بسته شدن صفحه رشد است. وقتی صفحه رشد نوجوان بسته شود، رشد قدی هم متوقف می‌شود و هیچ ورزش یا دارویی قادر به افزایش قد بعد از این زمان نیست. پس بهترین زمان یا به عبارتی زمان طلایی برای افزایش قد، قبل از ۲۰ سالگی است.

این مطلب را از دست ندهید
رژیم غذایی کتوژنیک تنبل چگونه است؟ راهنمای کامل رژیم کتوژنیک + بررسی مزایا و معایب آن

بهترین زمان برای ورزش کردن بدنسازی چه موقع است؟

تعیین بهترین زمان ورزش و بدنسازی، به خود شما بستگی دارد. در حقیقت شما می‌توانید تایم ورزش‌تان را با آماده‌ترین حالت بدن خود، تنظیم کنید.

این بدان معنی است که با توجه به برنامه زندگی‌تان، می‌توانید عادت زود بیدار شدن و ورزش صبحگاهی را در خود ایجاد کنید. اگر هم مایل به تمرین در صبح نیستید، می‌توانید زمان آمادگی بدن خود را به عصرها موکول کنید. کنترل این زمان‌بندی تا حد زیادی در دست شماست. اکنون ورزش در صبح و بعد از ظهر را بررسی می‌کنیم.

۱. بدنسازی در صبح

انجام تمرینات بدنسازی در صبح می‌تواند ایده خوبی برای بهترین زمان ورزش شما باشد. به‌خصوص اگر این زمان تنها زمان دردسترس شما برای ورزش است و نکات زیر را هم رعایت می‌کنید.

بدنسازی
  • پس از بیدار شدن از خواب، بدن ما گرسنه و بی‌انرژی است؛ پس باید صبحانه کاملی میل کنید و سپس بدنسازی را امتحان کنید. در غیر این صورت دچار عضله‌سوزی می‌شوید.
  • از طرف دیگر پس از یک خواب شبانه طولانی، عضلات و مفاصل خشک هستند و شاید آمادگی کافی برای بدنسازی نداشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم که مدتی پس از بیدار شدن، بدنسازی را شروع کنید و قبل از آن زمان کافی برای گرم کردن بدن‌تان بگذارید.
  • نوشیدن آب کافی و دریافت وعده بعد از تمرین را فراموش نکنید.
  • اگر می‌خواهید صبح ورزش کنید، تمرینات هوازی (کاردیو) انجام دهید؛ مثلاً ۱۰ دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید و اثرات مفید این تمرین را ببینید.

فواید بدنسازی در صبح:

معمولا امکان چربی سوزی در صبح بیشتر است و برای کسانی که به دنبال لاغری هستند، صبح، بهترین زمان ورزش می‌تواند باشد.همچنین مطالعات نشان می‌دهد که ورزشکارانی که در صبح ورزش می‌کنند، غالبا بعد از مدتی، دیگر حاضر به کنار گذاشتنِ برنامه ورزشی خود نیستند. بنابراین کسانی‌که صبح ورزش کنند، تمایل بیشتری به دنبال‌کردنِ برنامه تمرینی و رسیدن به تناسب اندام خواهند داشت.بعضی از افراد، ورزش صبحگاهی را راحت‌تر می‌دانند، زیرا در ظهر و یا بعد ازظهر، به دلیل خستگی، نیرویی برای انجام تمرینات ورزشی و چربی‌سوزی نخواهند داشت.

این مطلب را از دست ندهید
بررسی و معرفی بهترین روش ها برای افزایش وزن سالم

۲. بدنسازی در عصر و غروب

هرچند که گفتیم بهترین زمان برای بدنسازی، زمانی است که شما با آن راحت باشید، اما اگر بخواهیم خیلی جزئی این موضوع را بررسی کنیم، تحقیقات، بهترین زمان ورزش و بدنسازی را عصر و غروب می‌دانند.تمرین صبحگاهی ممکن است که چربی‌سوزی بیشتری داشته باشد (به دلیل خالی بودن ذخایر گلیکوژنی بدن)، اما مطالعات نشان نمی‌دهد که تمرین در صبح باعث کاهش وزن بیشتر یا موفق‌تری در درازمدت می‌شود.

 بدنسازی در عصر و غروب

در واقع، شواهد در مورد ورزش های هوازی در صبح مبهم است، اما درباره تمرین بدنسازی در غروب، مشخصا پژوهش‌ها نشان می‌دهد که غروب زمان بهتری برای ورزش است و بازدهی بیشتری برای شما دارد. به عبارت ساده‌تر بدن شما در عصر می‌تواند قدرت بالاتری برای تمرین بدنسازی و کار با وزنه داشته باشد. برای زمانبندی منظم ورزش و انتخاب مناسب‌ترین تمرینات ورزشی می‌توانید با کارشناسان ما مشورت کنید.

۳. بدنسازی در شب

بدنسازی و ورزش در شب ایده خوبی نیست؛ اما اگر تنها زمان دردسترس شما برای تمرین است پس طوری آن را تنظیم کنید که حداقل در ساعات ابتدایی شب، ورزش را انجام دهید و تمرین‌تان به نیمه شب نرسد.

مضرات ورزش کردن بدنسازی در شب:

شب به‌طور طبیعی زمانی برای استراحت بدن است و بهتر است که با تمرینات قدرتی و سنگین بدنسازی، خسته نشود. انجام ورزش و بدنسازی در شب ممکن است که خواب شبانه‌ی شما را مختل کند و از طرفی فواید ورزش در صبح و عصر را نیز برای شما نداشته باشد.

مزایا ورزش کردن چیست؟

بعضی افراد هنگام بعد از ظهر آمادگی بدنی و انرژی جسمی بیشتری دارند، انعطاف‌پذیری بدنشان بیشتر است و در نتیجه می‌توانند تحرک بیشتری داشته باشند. اگر بتوان ورزش در این ساعت از روز را به صورت منظم و مستمر انجام داد، زمان ایده‌آلی برای ورزش کردن خواهد بود. از فواید ورزش عصرگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش کردن عملکرد جسمی‌ بهبود پیدا می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهند بیش‌تر مردم، در اواسط روز، عملکرد جسمی بهتری دارند. قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری، توان خروجی و استقامت، همگی در بعدازظهر‌ بیش‌تر از صبح‌ است.

در طول روز، بدن گرم‌تر می‌شود

به دلیل این که درجه حرارت مرکزی بدن در طول روز بالاتر می‌رود، بسیاری از افراد می‌توانند هنگام ورزش بعدازظهر و عصرگاهی زودتر به حرکات اصلی بپردازند. با این حال، باز هم باید گرم کردن انجام شود.

هورمون‌ها به نفع شما کار می‌کنند

هورمون تستوسترون عامل مهمی برای عضله‌سازی هم در مردان و هم در زنان است و بدن شما هنگام ورزش عصرگاهی، نسبت به ورزش صبحگاهی، مقدار بیش‌تری تستوسترون تولید می‌کند.

ورزش کردن در شب

می‌تواند استرس را کاهش دهد

ورزش همیشه روش خوبی برای کاهش استرس است. ورزش شبانه می‌تواند کمک کند تا کمی از اضطراب و خشم خود را کاهش دهید. افزایش اندورفین در طول ورزش و پس از آن می‌تواند کمک‌ کند تا قبل از خواب آرامش داشته باشید.

این مطلب را از دست ندهید
انواع دمنوش های گیاهی به جای قهوه در طب سنتی

به تغییر عادت‌های بد کمک می‌کند

هنگامی که به ورزش کردن شبانه عادت کنید، احتمالاً تعجب خواهید کرد که حتی دلتنگ عادت‌های قدیمی‌تان هم نخواهید شد

معایب ورزش کردن چیست؟

مزایایی که درباره ورزش کردن بعدازظهر و عصرگاهی گفته شد، احتمالاً وسوسه‌‌تان می‌کند تا پایان روز را برای ورزش‌کردن انتخاب کنید. اما در کنار مزایا، باید معایب بالقوه آن را هم درنظر بگیرید.

ممکن است با خواب تداخل داشته باشد

همان‌طور که گفته شد ورزش شبانه ممکن است باعث شود خواب به‌هم بریزد. اما این نظریه درباره همه افراد صدق نمی‌کند.

ورزش کردن انجام‌ دادن مستمر آن مشکل است

همچنین ورزش هنگام بعدازظهر و عصر ممکن است با مسئولیت‌های روزمره افراد تداخل داشته باشد، به‌ ویژه اگر کارها در طول روز روی هم انباشته شده باشند.

چرا تمرینات شکمی صبحگاهی ایده آل نیستند؟

وقتی کل شب را خواب بوده‌اید و ستون مهره‌ها در حالت خوابیده بوده‌اند، ممکن است ورزش شکم به مهره‌های کمرتان فشار وارد کند. همان‌طور که گفتیم، هنوز بدن‌تان گرم نیست و ورزش های شکمی معمول مثل کرانچ یا درازنشست به دیسک های بین مهره‌ای فشار وارد می‌کند. این فشار به تنهایی، زیاد نیست و خطری ندارد؛ اما برای شخصی که هنوز فعالیت روزانه‌اش را آغاز نکرده، ممکن است فشار زیادی باشد و باعث تورم یا آسیبِ کمر او شود.

تمرینات شکم

اگر نمی‌توانید در بعدازظهرهای‌تان، وقتی برای ورزش پیدا کنید، صبح را از دست ندهید و ورزش‌های شکمی مناسبت‌تر مثل پلانک را جایگزین کنید. پلانک می‌تواند عضلات شکم شما را تقویت کند، بدون اینکه ستون مهره‌ها را خم کند یا درگیری زیادی با کمر داشته باشد.به یاد داشته باشید که هر ورزش شکمی بهتر از هیچ است؛ بنابراین اجازه ندهید که مسئله‌ی زمان و ساعت، شما را از ساختن عضلات شکمی قوی‌ باز دارد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با بهترین تایم ورزش در طول روز آشنا شدید.همچنین از تایم های مناسب ورزش آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توست ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چه تایمی برای ورزش مناسب است؟

بهترین زمان ورزش، زمانی است که شما بتوانید، ورزش را به صورت مستمر در ساعات معینی انجام دهید. اما به‌ طور کلی عصر و غروب عملکرد بدن برای ورزش بهتر است.

 بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه زمانی است؟ چرا؟

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی می‌تواند ساعات ابتدایی صبح باشد؛ زیرا سطح قند خون در این زمان کمتر از حد طبیعی است و بدن برای تأمین انرژی‌اش، به‌دنبال منابع دیگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا