سلامتی

مناسب ترین زمان برای ورزش کردن

واقعیت کلی این است که بهترین زمان در طول روز برای ورزش کردن به طور گسترده ای به فرد، هدفش از تمرینات ورزشی و نوع تمریناتی که انجام می دهد، بستگی دارد. البته یک عامل دیگر نیز مطرح است و آن ریتم شبانه روزی بدن شما از قبیل تغییرات هورمونی، تغییرات فشار خون، درجه حرارت بدن و تغییرات زیست محیطی بین نور و تاریکی، نوسانات جسمی، روانی و رفتاری بستگی دارد. در واقع ساعت بیولوژیکی بدن برای آمادگی بدن از نظر انجام تمرینات ورزشی نقش مهمی دارد.البته لازم نیست حتما تخصص چندانی در مورد ریتم شبانه روزی بدنتان داشته باشید تا بتوانید بهترین زمان را برای ورزش کردن کنید. می توانید ساعات مختلف روز را امتحان کنید.


چه زمانی ورزش کردن بهتر است؟

اینکه بهترین زمان برای ورزش در طول روز دقیقاً چه زمانی است، پاسخ مشخصی ندارد و در مورد آن ادعاهای زیادی طرح شده است.بعضی اینطور طرح کرده اند که بهترین زمان ورزش، صبح و قبل از خوردن صبحانه است زیرا سبب می شود چربی بیشتری سوزانده شود.

تایم مناسب برای چربی سوزی، صبح است

زمانیکه صبح‌ها ورزش می‌کنید بدن شما میل بیشتری برای چربی سوزی دارد، به دو علت:

ورزش کردن صبحگاهی
  • پایین بودن سطح قند خون، بدن را مجبور می‌کند به دنبال منابع دیگری برای تأمین انرژی بگردد، بنابراین از ذخایر چربی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خواص شگفت انگیز کره بادام زمینی را بخوانید.
  • میزان هورمون‌هایی که چربی سوزی را سرعت می‌ بخشد (مثل کورتیزول) صبح‌ها بالاتر است.

فواید :

برای برخی ورزش کردن در صبح بهتر است زیرا بعد ازظهرها خسته‌اند و میلی به تمرین و ورزش ندارند.

این مطلب را از دست ندهید
خواص خرما چیست؟ - پنج خاصیت خرما برای سلامتی کودکان چیست؟

عیوب:

ورزش صبحگاهی امکان دارد برای بدن ،کار دشوار و استرس‌ زایی باشد و بنابراین برای هر کسی مناسب نیست. بسته به سطح هورمون‌هایتان شاید جزو کسانی باشید که ورزش صبحگاهی برای‌تان بسیار دشوار باشد.ورزش زیاد صبحگاهی ممکن است به جای چربی سوزی سبب از دست رفتن عضلات شود. اگر با معده‌ی خالی ورزش کنید و تمرینات سنگین انجام دهید، احتمال اینکه بدن‌تان برای تأمین انرژی مورد نیازش سراغ بافت‌های عضلانی برود زیاد است. به همین علت مهم است که پیش از ورزش صبحانه‌ی کاملی از پروتئین بخورید.

ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر

زمان هوشیاری، مهارت های استدلال و اوج حافظه کوتاه مدت است. این روال امکان دارد با زیاد شدن متابولیسم گلوکز در این ساعات ارتباط داشته باشد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله رابطه ی آمادگی جسمانی با سلامت بدن را بخوانید.البته فراموش نکنید که سریعا بعد از خوردن غذا ورزش نکنید، در زمان ورزش خون باید به ماهیچه ها برود در حالی که خون پس از خوردن غذا برای هضم آن در دستگاه گوارش است. پس ۹۰ دقیقه پس از هر وعده سنگین غذایی به بدن مهلت دهید.

تایم بدنسازی

ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر

این زمان بهترین زمان برای ورزش روزانه براساس قدرت، سرعت و استقامت است. زیرا درجه حرارت بدن نسبت به ساعات دیگر روز بالاتر، ظرفیت ریه و جریان خون به عضلات بیشتر است درضمن بدن انعطاف پذیری بالاتری هم دارد.

ورزش کردن برای ساخت عضله

کلید ساخت و بازسازی عضلات تستوسترون است از آنجایی که تستوسترون در حدود ۸ صبح به نهایت تولید خودش می رسد و در طول روز کاهش می یابد، بهترین زمان برای ساخت عضلاتتان، تمرین در صبح است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله رژیم غذایی کتوژنیک را بخوانید.

این مطلب را از دست ندهید
رازهای سلامت موی سر

ورزش کردن برای کاهش چربی

ورزش کردن زود هنگام و قبل از اینکه بدن شما فرصتی برای پردازش هر نوع غذایی داشته باشد، حالت سوزاندن چربی بدن را فعال خواهد کرد و از سلول های چربی به عنوان انرژی برای تأمین انرژی استفاده خواهد کرد.

ورزش کردن برای تقویت خلق و خو

ورزش سبب افزایش سطح سروتونین می شود. با تمرین در صبح، می توانید خلق و خو خود را به مقدار زیادی برای بقیه روزتان بهبود ببخشید.

ورزش کردن قهرمانی یا برای سلامتی؟

دینا آشر اسمیت، ورزشکار دو و میدانی و دارنده‌ پنج مدال جهانی می‌گوید: «اگر می‌خواهید رکورد جهان را بزنید یا رکورد شخصی‌تان را تغییر دهید، عصرها برای رسیدن به هدف‌تان بهتر است.»

قهرمانی

انتخاب زمان ورزش کردن به سبک زندگی‌تان بستگی دارد

پس اگر در مسیر بازگشت به خانه از جلوی باشگاه رد می‌شوید و نه در مسیر رفتن به محل کار، احتمالاً ورزش‌کردن عصرگاهی برایتان آسان‌تر است.»

مزایا ورزش کردن:

بعضی افراد هنگام بعد از ظهر آمادگی بدنی و انرژی جسمی بیشتری دارند، انعطاف‌پذیری بدنشان بیشتر است و در نتیجه می‌توانند تحرک بیشتری داشته باشند. اگر بتوان ورزش در این ساعت از روز را به صورت منظم و مستمر انجام داد، زمان ایده‌آلی برای ورزش کردن خواهد بود. از فواید ورزش عصرگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملکرد جسمی‌ بهبود پیدا می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهند بیش‌تر مردم، در اواسط روز، عملکرد جسمی بهتری دارند. قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری، توان خروجی و استقامت، همگی در بعدازظهر‌ بیش‌تر از صبح‌ است.

در طول روز، بدن گرم‌تر می‌شود

به دلیل این که درجه حرارت مرکزی بدن در طول روز بالاتر می‌رود، بسیاری از افراد می‌توانند هنگام ورزش بعدازظهر و عصرگاهی زودتر به حرکات اصلی بپردازند. با این حال، باز هم باید گرم کردن انجام شود.

این مطلب را از دست ندهید
درمان فوری کبد چرب فقط با چند میوه

هورمون‌ها به نفع شما کار می‌کنند

هورمون تستوسترون عامل مهمی برای عضله‌سازی هم در مردان و هم در زنان است و بدن شما هنگام ورزش عصرگاهی، نسبت به ورزش صبحگاهی، مقدار بیش‌تری تستوسترون تولید می‌کند.

فعالیت در شب بهترین زمان:

ورزش کردن در شب

می‌تواند استرس را کاهش دهد

ورزش همیشه روش خوبی برای کاهش استرس است. ورزش شبانه می‌تواند کمک کند تا کمی از اضطراب و خشم خود را کاهش دهید. افزایش اندورفین در طول ورزش و پس از آن می‌تواند کمک‌ کند تا قبل از خواب آرامش داشته باشید.

به تغییر عادت‌های بد کمک می‌کند

هنگامی که به ورزش کردن شبانه عادت کنید، احتمالاً تعجب خواهید کرد که حتی دلتنگ عادت‌های قدیمی‌تان هم نخواهید شد

معایب ورزش کردن:

مزایایی که درباره ورزش کردن بعدازظهر و عصرگاهی گفته شد، احتمالاً وسوسه‌‌تان می‌کند تا پایان روز را برای ورزش‌کردن انتخاب کنید. اما در کنار مزایا، باید معایب بالقوه آن را هم درنظر بگیرید.

ممکن است با خواب تداخل داشته باشد

همان‌طور که گفته شد ورزش شبانه ممکن است باعث شود خواب به‌هم بریزد. اما این نظریه درباره همه افراد صدق نمی‌کند.

انجام‌دادن مستمر آن مشکل است

همچنین ورزش هنگام بعدازظهر و عصر ممکن است با مسئولیت‌های روزمره افراد تداخل داشته باشد، به‌ ویژه اگر کارها در طول روز روی هم انباشته شده باشند.

نتیجه کلی درمورد تایم فعالیت:

ورزش هم در زمان صبح و هم در زمان عصر مزایایی دارد پس نمیتوان گفت کدام یک بهتر است، در حقیقت این وضعیت جسمی و نیاز شما ست که زمان ورزش کردن تان را تعیین می کند . با دقت فواید ورزش صبحگاهی و عصر را بررسی کنید و ببینید بدن شما کدام یک را بیشتر احتیاج دارد .

این مطلب را از دست ندهید
آموزش و راهنمای کامل تفسیر برگه نتایج انواع آزمایشات + بررسی انواع آزمایش ها

سخن پایانی

شما در این مقاله با بهترین تایم ورزش در طول روز آشنا شدید.همچنین از تایم های مناسب ورزش آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توست ما جواب داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا