سلامتی

بیماری آلزایمر چیست؟ آیا تغذیه و مکمل های غذایی در درمان آلزایمرتاثیر دارد؟ + معرفی۹ ماده غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

درمان آلزایمر اهمیت ویژه ای دارد.آلزایمر یک بیماری مغزی با مشخصه اصلی رو به زوال گذاشتن تدریجی توانایی های ذهنی و اختلالات حافظه است. اختلال حافظه معمولا به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می کند بطوری که در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته های اخیر محدود می شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می بینند. نوع سریعا پیشرونده این بیماری در سنین ۳۶-۴۵ سالگی بروز پیدا می کند. در نوع تدریجا پیشرونده آن علایم به کندی بروز کرده و حدودا در سنین ۶۵-۷۰ سالگی شروع می شود.مصرف خوراکی برای پیشگیری آلزایمر یکی از راه‌هایی است که امروزه به عنوان یک عامل مهم به افراد توصیه می‌شود. در مقابل بعضی مواد غذایی هم هستند که مصرف آن‌ها امکان ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.


فهرست مطالب


آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به واسطه آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه‌ است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله چوب صندل چیست را بخوایند.در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌ است.

میزان شیوع بیماری آلزایمر چگونه است؟

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر آلزایمر مهم ترین دلیل از کار افتادگی سالمندان در سراسر جهان است. این بیماری یکی از مشکلات عمده سلامتی است که با بالارفتن سن شیوع پیدا می کند. به طوری که طبق آمارها ۱۶% بزرگسالان بالاتر از ۷۰ سال به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری اغلب دیر تشخیص داده می شود. سه چهارم مبتلایان، خود از این بیماری آگاهی ندارند. ۳۶ میلیون بیمار مبتلا به آلزایمر در کل جهان وجود دارد و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۱۵ میلیون بیمار افزایش می یابد. به طوری که در سال ۲۰۵۰ از هر ۸۵ نفر یک نفر مبتلا به بیماری آلزایمر خواهد بود. آماری نگران کننده حاکی از آن است که در ایران بیش از ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به آلزایمر هستند. شیوع بیماری آلزایمر به عوامل مختلفی مانند سابقه خانوادگی، استرس های روانی، آلودگی هوا و … بستگی دارد که می توان نقش تغذیه را از همه ی عوامل ذکر شده مهم تر دانست.

این مطلب را از دست ندهید
سلامت روان چیست و بررسی اهمیت آن در زندگی

علایم بیماری آلزایمرچیست؟

برای درمان آلزایمز باید علائم آن را بشناسیم. علایم این بیماری با از دست رفتن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظه کوتاه مدت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی های تنفسی به پایان می رسد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله روشهای افزایش قد طبیعی را بخوانید.

نقش تغذیه و مکمل های غذایی در درمان آلزایمر چیست؟

امگا ۳ موجود در ماهی های چرب، گردو، روغن زیتون، دانه های کتان، از جمله موادی است که می تواند در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر باشد.همچنین مکمل های غذایی حاوی امگا ۳ و روغن ماهی نیز می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری آلزایمر داشته باشند.
مواد غذایی سرشار از ویتامین های C و E مانند توت فرنگی، بادام زمینی و … که سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند می توانند با خنثی کردن رادیکال های آزاد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند. همچنین ثابت شده است که مواد غذایی غنی از اسید فولیک نیز نقش بسزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر دارند. این ویتامین در جگر، قلوه، گوشت بدون چربی، حبوبات (لوبیا قرمز، لوبیا سفید، سویا)، گندم، سبزیجات (اسفناج، کلم، کاهو، مارچوبه) و میوه ها (آب پرتقال تازه، موز) و مقدار کمی در زرده تخم مرغ و شیر موجود می باشد و مکمل های غذایی اسید فولیک نیز می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز استفاده شود.

درمان با مواد غذایی

رژیم مدیترانه ای یکی از راهکارهای معمول برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است که حاوی مواد غذایی گیاهی فراوان مثل میوه و سبزیجات، نان ها و دیگر مواد تهیه شده از غلات کامل، سیب زمینی، حبوبات و دیگر دانه ها، غذاهایی با مواد اولیه تازه و فصلی، که در همان منطقه تولید شده و کمترین فرآیند در حین پخت روی آن صورت می گیرد، میوه های تازه به عنوان دسر روزانه، روغن زیتون به عنوان منبع اصلی تامین کننده چربی، مصرف صفر تا چهار عدد تخم مرغ در هفته و مصرف حداقلی از گوشت قرمز است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقالهعوارض مصرف زیاد ویتامینD را بخوانید.

این مطلب را از دست ندهید
امواج مغزی چگونه تولید می شوند؟ آشنایی با انواع امواج مغزی

برای درمان و پیشگیری ازآلزایمر میتوان چه رژیم غذایی گرفت؟

همه افرادی که می‌خواهند رژیم خوبی داشته باشند، به دنبال لاغر شدن نیستند. رژیم‌های مختلف می‌توانند نتایج متفاوتی داشته باشند. غذا‌هایی مانند سبزیجات برگ دار، توت و ماهی آزاد با بهبود شناخت ارتباط دارند. بنابراین، این غذا‌های سالم جزو موارد اصلی در رژیم غذایی مغز هستند.

رژیم آلزایمر

چه محصولات غذایی برای ذهن مفید و مقوی هستند؟

محصولات غنی از فلاونوئید ممکن است واقعاً برای ذهن مفید باشند. بنابر مطالعات بلوبری، توت فرنگی و توت سیاه تا دو سال و نیم از پیری شناختی در زنان جلوگیری می‌کنند. طبق مطالعات قبلی، غذا‌های سرشار از آنتی اکسیدان می‌توانند به کاهش التهاب و استرس کمک کنند.بر اساس تحقیقات علمی معتبر، سبک زندگی و روش‌های تقویت حافظه و ذهن می‌تواند در پیشگیری از این بیماری در میانسالی و پیری مؤثر باشد. ما در این متن یک رژیم غذایی مناسب را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با رعایت آن می‌توانید نگران بیماری آلزایمر نباشید.

معرفی ۹ ماده غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

غذا‌های سالم می‌توانند به شما در تقویت حافظه و مغز کمک کنند. همچنین می‌تواند تأثیر بسزایی در عملکرد مغز شما داشته باشد. به گفته پزشکان، سلول‌های عصبی مغز یا سلول‌های مغزی می‌توانند با افزایش سن سفت و سخت شوند، این بدان معنی است که مغز، اطلاعات را به خوبی تجزیه و تحلیل نمی‌کند و در مسیر زوال عقل قرار می‌گیرد.

۱- روغن زیتون

مطالعات نشان می‌دهد که روغن زیتون ممکن است یادگیری و حافظه را بهبود بخشد. روغن زیتون همچنین سنگ بنای یک رژیم غذایی سالم برای قلب است و سلامت قلب و عروق برای کمک به سلامت مغز بسیار ضروری است.

روغن زیتون

۲- ماهی آزاد

بدن شما اسید‌های چرب امگا ۳ تولید نمی‌کند؛ بنابراین شما باید آن‌ها را از طریق مواد غذایی دریافت کنید. یکی از محبوب‌ترین روش ها، خوردن انواع ماهی‌ها است که منابع بسیار خوبی از امگا ۳ هستند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانیدمقاله تاثیرات مصرف ویتامینC را بخوانید.

این مطلب را از دست ندهید
ورزش هوازی چیست ؟ چه تاثیری بر بدن دارد؟

۳- انواع توت‌ها

میوه‌های تیره مانند زغال اخته، توت سیاه، بلوبری و تمشک مملو از آنتی اکسیدان هستند. چرا این مهم است؟ آنتی اکسیدان‌ها را باید مانند جاروئی تصور کرد که گرد و غبار را از خانه بیرون می‌کشد. ذرات گرد و غبار در بدن شما به عنوان رادیکال‌های آزاد شناخته می‌شوند، که می‌توانند به هر کجا که بروند، از جمله در مغز و به آن آسیب برساند.

۴- حبوبات: عدس، لوبیا

مطالعات نشان می‌دهد که حبوبات به ویژه عدس حاوی انواع ویتامین‌های گروه B هستند که نقش مهمی در خون رسانی به مغز و سلامت بدن دارند.

۵- چغندر

نیترات موجود در چغندر، جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد و مستقیماً با عملکرد مغز شما ارتباط دارد. این سبزیجات دارای فولات (B ۹) نیز هستند و همانطور که قبلاً گفته شد ممکن است با افزایش سن، زوال عقل را به تأخیر بیندازد. می‌توانید آن‌ها را تفت دهید و روی آن‌ها سالادی با مقداری پنیر قرار دهید.

چغندر

۶- کلم پیچ

کلم مانند یک نیروگاه تغذیه‌ای است. کلم پیچ حاوی ۴۵ نوع مختلف فلاونوئید است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که در سلامت مغز شما مؤثر هستند. به علاوه، این گیاه منبع ویتامین K است که حافظه را تقویت می‌کند.

۷- گل کلم

این سبزیجات پر از فولات، آنتی اکسیدان و ویتامین C است که هر دو عملکرد مغز شما را بهبود می‌بخشند. یک بررسی پژوهشی نشان داد که خوردن مقدار سالم ویتامین C می‌تواند از مغز شما در برابر زوال عقل و آلزایمر محافظت کند.

۸- گردو

اگر به گردو نگاه کنید این مغز‌ها در واقع مانند مغز‌های کوچک ما انسان‌ها به نظر می‌رسند، مطالعات جدید در مورد بیماری آلزایمر نشان می‌دهد که گردو باعث بهبود یادگیری و حافظه می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید
درمان سرفه و گلو درد با روشی سریع و بی دردسر

۹- چایی سبز

هر لیستی که شامل غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان باشد برای مغز مفید است محققان از دانشگاه میشیگان دریافته اند که عنصری در چای سبز به رشد پلاک در مغز کمک می‌کند که به بیماری آلزایمر مرتبط است. آن را گرم بنوشید. یک چوب دارچین و پوست پرتقال می‌تواند باعث افزایش عطر و طعم شود.

چای سبز برای آلزایمر

غذا‌هایی که در بیماری آلزایمر باید مصرفشان محدود شود:

  • گوشت قرمز (استیک، گوشت گاو، گوشت بره)
  • کره و مارگارین
  • پنیر (بری، موزارلا یا چدار)
  • شیرینی (کیک و بستنی)
  • فست فود سرخ شده یا سرخ شده (سیب زمینی سرخ کرده، ناگت مرغ، حلقه‌های پیاز، مرغ سوخاری، همبرگر)

آیا ورزش و فعالیت بدنی منظم در درمان و پیشگیری آلزایمر تاثیر دارد؟

اگرچه رژیم غذایی مغز به طور خاص شامل ورزش نیست، اما فعالیت بدنی منظم همچنین می‌تواند از کاهش شناختی و زوال عقل جلوگیری کند، زیرا تحرک بدنی باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود و به سلول‌های مغزی با مواد مغذی کمک می‌کند. فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با راه های پیشگیری و درمان آلزایمر آشنا شدید.همچنین از رژیم مواد غذایی و تاثیرات آن برای درمان آلزایمر آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا بیماری آلزایمر ژنتیکى است؟

بین ژنتیک و ابتلا به آلزایمر ارتباط وجود دارد، اما تاثیر مستقیم و صد‌در‌صدی نیست و اگر فرد در زندگی خود رژیم غذایی درست داشته باشد و فشار‌خون، چربی‌خون را کنترل کند و تمرینات ذهنی داشته باشد دیرتر به دما‌نس مبتلا می‌شود.

کدام موادغذایی را بخوریم که آلزایمر نگیریم؟

مصرف مواد غذای حاوی آنتی اکسیدان و سبزیجات و برخى ریز مغذى ها در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر مؤثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا